0

Recension om Divergent / Veckans tips

Med en inledning som skvallrar om att det är en framtidsfilm och en monolog som metodiskt förklarar handlingen blir filmen till en början lite cheesy. Men när den kommer igång tänker man nästan inte på att den är skrämmande lik både hungergames, matchad, delirium och en rad andra framtidsböcker, det blir ju lätt så nu när framtidsböcker är populära.

Handlingen är förhållandevis enkel, Beatrice, eller Tris som hon senare kallar sig, tillhör "falangen" (det heter egentligen faction, den svenska översättningen suger), de osjälviska, men hon känner att hon inte passar in där. I samhället som filmen utspelar sig i är det updelat i 5 stycken falanger, de osjälviska, de lärda, de tappra, de vänskapliga och de ärliga. (Abnegation, Eritude, Dauntless, Amity, Condor) När man fyller 16 får man välja mellan dem och sedan leva resten av livet där. För att lättare kunna göra ett val gör man ett test innan, som ska avgöra vem man är som person. Beatrice får dock 3 olika möjligheter och är därför så kallad "Divergent", något som inte är bra. Sedan flyter filmen på i och med att Beatrice ska hitta sig själv och försöka gömma att hon är divergent, pretty basic stuff.

Eftersom att jag hade läst boken precis innnan kunde jag också roa mig med att försöka hitta fel, något jag stundvis lyckades med. Men egentligen inget stort, de har lyckats riktigt bra med att hålla sig till boken. Förutom i slutet där de ändrar på en sak som faktiskt blir bättre än i boken, det blir tydligare och inte lika förvirrande. Overall är filmen bra om man tar den för vad den är, de hade kunnat göra Dauntless "lokalen" lite bättre tyckte jag, och lite mera fokus på vänskap, lite mindre på kärleken. WIth that said får den 4/5 någonting! :)

// Kimmie

Liknande inlägg